کد خبر: 1222631
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
ایران در مسیر مجازات رژیم‌صهیونیستی مسیر سیاسی سازمان ملل را هم طی کرد 
برخلاف موضع انتقادی اکثریت کشور‌ها علیه رژیم صهیونیستی، پنج کشور امریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی از محکوم کردن نقض فاحش کنوانسیون‌های بین‌المللی از سوی اسرائیل خودداری کردند و حتی برخی از آن‌ها همانند نمایندگان امریکا و انگلیس به جای محکوم کردن اسرائیل بابت نقض صریح کنوانسیون‌های مصونیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی، ایران را به باد انتقاد گرفتند. 
فرشید پرهام 
جوان آنلاین: به‌رغم اینکه چند کشور عضو شورای امنیت در نشست فوق‌العاده این نهاد بین‌المللی، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران را محکوم کرده و درباره به عواقب آن هشدار دادند، مثل همیشه کشور‌های غربی پرمدعا جای قربانی و قاتل را عوض کرده و با انتقاد از رفتار‌های ایران، اسرائیل را بر کرسی حق نشانده و از هرگونه اتهاماتی تبرئه کردند. امریکا و متحدانش نشان دادند که تیغ صلح و امنیت به عنوان هدف اعلانی در منشور ملل متحد در مقابل غاصبان فلسطین کند است. این سیاست غربی‌ها به جای اینکه صلح در منطقه ایجاد کند، دست اشغالگران را برای تکرار جنایت‌های بیشتر باز می‌گذارد. ایران با بردن پرونده حمله به کنسولگری، به لحاظ دیپلماتیک بر صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن حجت را تمام کرد و بعد از این عواقب تنش‌های آتی بر ذمه جبهه عبری - غربی خواهد بود.
 
در نشست اضطراری شورای امنیت که سه‌شنبه شب در مقر سازمان ملل برگزار شد، اکثریت اعضا، رژیم صهیونیستی را بابت حمله به کنسولگری ایران در دمشق محکوم کردند. در این نشست که با درخواست روسیه برای بررسی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق برگزار شد، اکثریت ۱۵ کشور عضو دائم و غیردائم شورای امنیت، اسرائیل را بابت نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و تلاش برای تشدید تنش در منطقه مورد انتقاد قرار دادند. نمایندگان روسیه، چین و الجزایر قویاً اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران را محکوم کردند. نماینده سوئیس نیز در نشست شورای امنیت تأکید کرد که کشورش به طور قاطع حمله به سفارت ایران در دمشق را محکوم می‌کند، چون این‌گونه اقدامات سطح تنش را در منطقه بسیار بالا برده است. 
برخلاف موضع انتقادی اکثریت کشور‌ها علیه رژیم صهیونیستی، پنج کشور امریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی از محکوم کردن نقض فاحش کنوانسیون‌های بین‌المللی از سوی اسرائیل خودداری کردند و حتی برخی از آن‌ها همانند نمایندگان امریکا و انگلیس به جای محکوم کردن اسرائیل بابت نقض صریح کنوانسیون‌های مصونیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی، ایران را به باد انتقاد گرفتند. 
به گزارش مهر، نماینده انگلیس مدعی شد: «بر حمایت و صیانت از اماکن دیپلماتیک و شخصیت‌های دیپلماتیک تأکید داریم. واضحاً گفته‌ایم که اقدامات ایران در شرایط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشته است. ایران به حمایت خود از یمنی‌ها، حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی ادامه می‌دهد. وزیر خارجه ما بار‌ها در صحبت با وزیر خارجه ایران به استفاده از نفوذ خود بر این گروه‌ها تأکید کرده است. ما متعهد به تنش‌زدایی هستیم و باید مسیر‌های کمک رسانی به غزه باز شود.» 
علاوه بر غربی‌ها، نمایندگان ژاپن و کره جنوبی هم به عنوان هم پیمانان امریکا در شرق آسیا از محکوم کردن اسرائیل بابت نقض صریح کنوانسیون‌های مرتبط با مصونیت اماکن دیپلماتیک طفره رفتند و ترجیح دادند همسو با کشور‌های غربی به طور غیرمستقیم در این مناقشه سیاسی و حقوقی جانب اسرائیل و کشور‌های غربی را بگیرند و از موضع گرفتن به نفع یک همتای آسیایی خودداری کنند. 
این گریز از محکومیت اسرائیل، به نحوی بود که صدای نماینده روسیه را درآورد که صریح‌ترین موضع را در انتقاد از رژیم صهیونیستی و استاندارد‌های دوگانه کشور‌های غربی داشت و غربی‌ها را بابت عدم محکوم کردن اقدام غیرقانونی اسرائیل در نقض مقررات بین‌المللی به شدت به باد انتقاد گرفت. «واسیلی نبنزیا» خطاب به نماینده فرانسه و کشور‌های غربی حامی اسرائیل گفت: «اگر این اتفاق برای کنسولگری‌های خودتان هم می‌افتاد باز همین واکنش را داشتید و آن را محکوم نمی‌کردید.»
 
 واکنش ایران به لفاظی غربی‌ها
ادعای نمایندگان انگلیس و امریکا علیه ایران، واکنش تند زهرا ارشادی، معاون نماینده ایران در سازمان ملل را به همراه داشت. ارشادی با بیان اینکه غربی‌ها باید سیاست‌های خود را اصلاح کنند، تأکید کرد: «نماینده امریکا و انگلیس بار دیگر با مقصر دانستن ایران تلاش کرد مسئولیت خود را در قبال اوضاع کنونی سوریه و منطقه انکار کند. جمهوری اسلامی ایران قویاً این اتهامات را رد می‌کند. ایران هرگز به‌دنبال کمک به سرریز مناقشه در منطقه نبوده است و به‌دنبال تشدید یا گسترش تنش به کل منطقه نیست. به رغم ابراز نگرانی از سرریز تنش در منطقه، امریکا تلاش می‌کند از این وضعیت برای بی‌ثبات کردن سوریه و منطقه سوءاستفاده کند.» به گزارش تسنیم، ارشادی گفت: «ایالات متحده مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است. اقدامات وحشیانه و نسل‌کشی در غزه بدون رضایت صریح و حمایت همه‌جانبه سیاسی، مالی و نظامی و همچنین مشارکت امریکا امکان‌پذیر نبود. باعث تعجب است که ایالات متحده در مورد حمایت از غیرنظامیان در غزه صحبت و همچنین نگرانی‌های خود را در مورد نقض قوانین بشردوستانه ابراز می‌کند، در عین حال بیش از شش ماه است که شورای امنیت را از اقدام فوری و مناسب برای توقف جنگ در غزه باز داشته است.»
نشست شورای امنیت در بررسی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران که بدون صدور بیانیه و قطعنامه‌ای پایان یافت نشان داد که امریکا و متحدانش برخلاف ادعای ظاهری، با حمایت‌های سیاسی و نظامی بر جنایات صهیونیست‌ها در جهان سرپوش می‌گذارند و با اینگونه حمایت‌ها دست اشغالگران را برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر در منطقه باز می‌گذارند. امریکا و انگلیس در شش ماه گذشته از جنگ غزه با کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی، رژیم صهیونیستی را حمایت کردند و شریک جرم در نسل‌کشی فلسطینیان به شمار می‌روند. 
استاندارد دوگانه غرب در مواجهه با اعضای سازمان ملل نشان می‌دهد که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی که به عنوان هدف شورای امنیت در منشور ملل متحد قید شده فقط برای کشور‌های متخاصم غرب کارایی دارد و اگر صهیونیست‌ها صلح و امنیت جهانی را برهم بزنند باز هم از دم تیغ حقوق بشری به سلامت عبور خواهند کرد. طبق قوانین سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی باید از حق ملت‌ها برای زندگی در صلح و امنیت محافظت و با اشغالگری و جنایت‌ها مقابله کند و این همان چیزی است که نهاد بین‌المللی به دلیل قلدری کشور‌های غربی به ویژه امریکا از طریق کنترل بر شورای امنیت تا به امروز نتوانسته است آن را اجرا کند. پیشنهاد کشور‌هایی مانند روسیه، برزیل و ترکیه برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار شورای امنیت هم ناشی از همین امر است تا استاندارد‌های دوگانه از میان برداشته شود، چرا که امریکا در ۷۶ سال گذشته به دلیل برخورداری از حق وتو، اجازه نداده هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای علیه اسرائیل در شورای امنیت تصویب شود و همین مسئله صهیونیست‌ها را به ادامه اشغالگری جری‌تر کرده است و مادامی که چنین روندی ادامه داشته باشد، دل بستن به صلح و امنیت جهانی رویایی بیش نخواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
0
چراایران وکشورهای هم سوی آسیایی بازهم به عضویت درسازمان ملل ادامه می دهند؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار